Cogs Creative grundades 2015 av Anna Romson och Magnus Engström, två seniora kreatörer och kreativa chefer med lång erfarenhet från både större reklambyråer och från att undervisa och coacha blivande art directors och copywriters på Berghs School of Communication.
Efter att ha arbetat tillsammans med en kund som redan 2010 valde att bygga en kreativ inhouseavdelning fann Magnus och Anna att de delade delade värderingar och idéer om hur man kan utveckla en ny sorts kreativ partnerskap för kunder som vill – och behöver! – bygga ett starkare kreativt ägande internt, men samtidigt ser fördelarna med att då och då ta in ett yttre perspektiv och extra resurser.
De hade också själva upplevt möjligheterna med att vara på insidan och ha tillgång till både kunskap om affären och en närhet till beslutsfattare som är svår att få som extern partner. Utifrån detta föddes idén om att använda sin erfarenhet av kreativ ledning och coachning, och sitt nätverk från byråsidan, för att hjälpa kunder att utveckla sin egen kreativa förmåga.
Sedan Cogs Creative startade har “inhousing” av kreativitet gått från att ses som en trend till att bli vardag för de allra flesta företag. Syftet är i första hand inte längre bara att spara pengar, utan om att man vill kunna jobba snabbare, bli mer flexibel, få mer kontroll över sitt varumärke och i förlängningen använda sättet man skapar kommunikation på för att konkurrera om marknadsandelar, och Cogs Creatives erbjudande har hela tiden utvecklats för att passa nya behov.
Idag drivs Cogs Creative av Anna, Magnus och Marie Svanberg som blev partner 2019. Tillsammans med vår talangbank med specialister tar vi oss huvudsakligen an uppdrag som antingen handlar om att bygga upp eller utveckla kreativa möjligheter på marknads- eller inhouseavdelningar. Sedan 2023 har Cogs Creative även adderat tjänster inom media & distribution, som en del i att hjälpa kunder ta mer internt ägarskap. Ansvarig för Cogs Creative Media är Erik Post.
Vårt “varför”
Cogs Creative finns till för att hjälpa kunder att bygga kreativa marknads- och inhouseavdelningar som själva kan skapa värde för sitt varumärke – genom att föra kommunikativ kreativitet närmare kärnan i affären.
Det genomsyrar allt vi gör. Och som vi ser det är det något alla företag kommer behöva göra på grund av digitaliseringen av media- och kommunikationslandskapet. Digitaliseringen har nämligen haft två genomgripande effekter som inte bara påverkar vad vi gör, utan framförallt hur vi måste göra det:
För det första har skapandet av kommunikation demokratiserats. Alla har idag tillgång till verktyg, kanaler och data som behövs för att kunna producera bra innehåll. För det andra har demokratiseringen gjort det möjligt för företag att konkurrera genom att skapa kommunikation på ett flexiblare sätt, och genom att bygga intern kunskap om varumärket som snabbar upp processer och säkerställer kvalitet.
Sammantaget gör detta att företag idag kan konkurrera om kreativ talang på ett helt nytt sätt.
Men för att bli attraktivt som varumärke och arbetsgivare krävs att man bygger en kultur med utrymme för kreativitet. Där idéer kan utvecklas och team växa. Vilket kan vara en utmaning. Men det är därför Cogs Creative finns.
Genom att erbjuda den kunskap vi byggt på oss genom att arbeta i och leda kreativa team och organisationer, både på byrå- och kundsidan vill vi göra det lättare för våra uppdragsgivare att ta ett starkare kreativt ägarskap på insidan och skapa bättre resultat för varumärket. Genom att vara en partner för att utveckla kreativt ledarskap, förstärka marknads- eller inhouseteam med kreatörer i projekt eller under perioder, eller genom att möjliggöra mer kontroll över distribution och köp i digitala kanaler.