Vad behöver du hjälp med?
Kreativt
ledarskap
Skapa utrymme för kreativitet
Låt oss vara ärliga – det finns ingen färdig lösning för hur man skapar en kreativ marknads- eller inhouseavdelning som funkar för alla. Tvärtom, alla lösningar är olika. Det viktigaste är att hitta rätt för din organisation. Men det finns faktiskt en sak som alltid är sann för alla former av kreativ verksamhet: ju bättre förutsättningar man har, desto bättre blir resultatet.
Sedan Cogs Creative startade har vi hjälpt uppdragsgivare att bygga helt nya team och sätta processer, drivit förändringsprojekt tillsammans med Creative directors för att utveckla befintliga organisationer och coachat kreativa ledare som vill ha bollplank i vardagen.
Sist men inte minst så är vi även vana att vara med och driva förändringsprojekt som involverar fler delar av organisationen än marknads- eller inhouseavdelningen. Det är nämligen en annan sak vi är helt övertygade om: för att lyckas skapa utrymme för kreativitet krävs att alla är med på tåget, inte bara de som ska göra jobbet.
Exempel på vad vi kan hjälpa till med:
Utveckla god briefkultur
Definiera vision och uppdrag för avdelning
Implementera Creative reviews
Nätverk för kreativa ledare
Kreativa ledare för interimuppdrag
Coaching och mentorskap för kreativa ledare
Kompetensutvärdering och -utveckling
Utveckla kreativa processer
Förstärka
team
Skräddarsydda byrålösningar för projekt eller löpande samarbeten
Bästa sättet att stärka det kreativa ägarskapet inhouse är genom att utveckla och investera i ditt team, bygga förtroende genom att göra bra jobb och på så vis få chans till mer intressanta uppdrag. Det är lätt att förstå.
Men lika lätt är det att se att många företag saknar resurser för att kunna ställa om så snabbt som man skulle önska. Och därför landar ofta större eller mer komplicerade uppdrag utanför huset – vilket också gör att en möjlighet att utveckla teamet ytterligare försvinner.
Vår lösning på detta, som både ger dig möjlighet att skapa lärdomar och erfarenhet på insidan och samtidigt säkerställer att du kan klara av att möta höga förväntningar är att förstärka din arbetsgrupp med en eller flera specialister från Cogs Creative. Antingen för ett projekt eller för specifika perioder där du ser att det behövs support.
Genom att arbeta tillsammans och förena den interna kunskap som finns om varumärke och organisation med ett utanförperspektiv och gedigen erfarenhet från byråsidan skapar vi inte bara framgångsrika kampanjer och projekt som hjälper till att bygga marknads- och inhouseavdelningens interna förtroende – vi ser också hela tiden till att dela kunskap för att utveckla teamets interna kompetens för varje jobb vi gör tillsammans.
Exempel på vad vi kan hjälpa till med:
Interimroller
Löpande contentproduktion
In-sourcade team under uppbyggnad av inhouse
Coaching för juniora team i konceptutveckling
Kommunikationskoncept och ramverk
Standby-arbetsgrupper för avlastning
Varumärkesstrategi och -identiteter
Förpackningsdesign
Kampanjer
Distribution
och medieköp
Vill du ta mer kontroll över distribution och köp i digitala kanaler?
Distribution av innehåll går i två riktningar, dels blir allt enklare och mer användarvänligt att använda. Tredjepartslösningar som sköter en del av jobbet, Google, TikTok eller en DSP – alla har de enkla kom-igång-lösningar. Samtidigt ökar komplexiteten och behovet av tvärfunktionella kunskaper för att koppla samman ett företags affärssystem och använda datapunkter och insikter på bästa sätt på de plattformar man är närvarande på.
En grundläggande komponent för att få mer kontroll på sitt företags digitala ekosystem är att man har ägandeskap över sina digitala plattformar och att de inte är låsta till en samarbetspartner.
Cogs Creative Media har sitt ursprung i att hjälpa företag att nå ut med sin kommunikation där deras tilltänkta mottagare spenderar sin tid och uppmärksamhet.
Det innebär att vi tillsammans tittar utifrån alla kanaler som finns tillgängliga för att distribuera innehållet, oavsett om det sedan blir köpt som annons i analoga eller digital medier, organiskt publicerad i egna kanaler, ett riktat utskick eller förtjänad distribution genom ett samarbete. Alla kunder har sin lösning och kräver olika kompetenser för att genomföra den på bästa sätt.