Hemköp

Uppdraget i korthet

Cogs Creative hjälpte Hemköp att starta en inhousebyrå, och under uppbyggnaden stod Cogs för bemanning. I samband med detta fanns behov av att skapa ett sammanhållande koncept som alla externa partners kunde följa.

Mål

* Ett koncept för alla kanaler

* Sammanhållet uttryck i all kommunikation

* Effektivisera kreativt arbete genom synergieffekter mellan kanaler

* Ägarskap av strategi och koncept inhouse

* Minska produktionskostnader

Lösning

Genom att kartlägga Hemköps “kommunikativa ekosystemet” skapades redan från början en idé som hade förutsättningar att passa i alla kanaler. Konceptet “Hemköp bjuder på…” utgick från Hemköps position som matälskare och för att etablera det skapades en karaktär som blev navet i kampanjen – och som i sin tur utforskar olika vinklar av matkärlek genom att träffa olika matprofiler som till exempel Mattias Dahlgren, Martina Haag och Niklas Ekstedt. Profilerna i sin tur står för recept och inspiration, och kan användas i sociala media, kundtidning eller receptbroschyrer. Ett produktionsbolag upphandlades för att arbeta direkt mot Hemköp, och all produktion av foto och film samordnades till gemensamma produktionstillfällen för alla kanaler. För att etablera konceptet producerades två kampanjer inledningsvis av kreativt team från Cogs Creative, för att sedan överlämnas till och vidarutvecklas av Hemköps kreatörer.

Föregående
Föregående

Tele2